lördag 14 juli 2012

Sommarpeppen, kärlkrampen

Kl 13.00, fredagen den 13 juli inföll min semester. Nöjdheten över detta faktum är som ni kan förstå extremt stor. Förra året instiftade jag en tradition som jag hoppas kunna hålla vid liv för alltid! Jävlar vilken tradition, tänker ni säkert. Vad kan det vara för något?

Jo, det handlar om att släppa kontrollen totalt och äta den första semesterfrukosten (brunchen) som den lilla semestergris man verkligen är (och med "man" så menar jag "jag".) Vilken är då den ultimata semesterbrunchen? På den frågan kan det bara finnas ett enda svar, och det är amerikanska pannkakor med jättemycket smält smör och pinsamt mycket lönnsirap. Självklart kompletteras måltiden med löjligt knaprig bacon och starkt kaffe.

Jag tänker, att då har man inte bara fått i sig hela dagsbehovet av mättat animaliskt fett och socker, utan även tillfredsställt varenda smaklök man har i truten:

Sött? Check - lönnsirap
Salt? Check - bacon/smör
Beskt? Check - kaffe
Surt? ... nä, okej då. Det hade kunnat åtgärdas med hjälp av lite apelsinjuice, men skitsamma.

"och eventuellt också fett." .. http://sv.wikipedia.org/wiki/Smakl%C3%B6k

Va? Fett?! Fett! För det här med smaklökarna är väl typ samma sak som kostcirkeln, va? Nå, jag är ledsen att det inte finns något bacon på min bild, men den uppmärksamme läsaren kan se att det ligger en hög frasig bacon på Jonnas tallrik.

Baconet delades i små bitar och lades i en ugnsform, smektes varsamt in med lite olja och fick sedan mysa i 225 °C med sporadisk omrörning tills den hade uppnått baconets ultimata form, baconets enda form: skitknaprigt. Sådär så att det knaprar och frasar i munnen och exploderar i underbar, rökig smak.


Jag kunde höra speakern från Du är vad du äter skandera i bakhuvudet "amerikanska pannkakor, lönnsirap, bacon, tre koppar kaffe..." men viftade bort honom som en fluga. Maten lade sig direkt som en klump cement i magen för att svälla - nu är jag redo för att klara dagen. Fy fan vad gött.


Allt detta till tonerna av Tiny Tims Livin' in the sunlight, lovin' in the moonlight. Hur skulle den här semestern kunna börja bättre? Jag utmanar dig, säg mig, hur skulle den kunna börja bättre? 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar