måndag 22 oktober 2012

Att rulla en tårta

För någon vecka sedan fyllde min gode vän och bandkollega Per år. Då tänkte jag som så, att det kanske vore på sin plats att baka något tårtliknande åt vederbörande. Jag fick idén just samma onsdag som födelsedagen ägde rum, och då onsdagar är bokade för repning insåg jag att jag skulle ha begränsad tid efter jobbet innan jag skulle åka iväg till replokalen.

Så, vad hinner man baka på någon timme? Svaret är naturligtvis en rulltårta. Så då började jag fundera på hur jag skulle kunna göra rulltårtan lite festligare, dagen till ära. Jag är löjligt svag för kola, så jag bestämde mig att jag skulle baka in (!) kola på ett eller annat vis.

Efter lite tankeverksamhet tog jag beslutet att jag skulle göra en chokladrulltårta med fyllning av kokoskola, likt den som finns i CoCo. Jag har tidigare gjort en slags tårta baserad på den idén och lånade erfarenheter från den gången. Jag rotade fram ett recept på rulltårta som verkade lovande, modifierade det lite, och körde sedan igång.

Rulltårta

3 ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk bakpulver
3 msk kakao

2 tsk vaniljsocker med äkta vanilj
0,75 dl vetemjöl


Kokoskola

2 burkar kondenserad mjölk
Kokosflingor (ca en påse)

Genomförande

- Vispa ägg och socker riktigt fluffigt med en elvisp.
- Sikta i alla torra ingredienser, t ex genom en finmaskig sil.
- Vispa försiktigt ihop allt till en jämn och fin smet, gärna med ballongvisp.
- Bred ut smeten på ett bakplåtsplapper i en långpanna.
- Grädda i 5 minuter, 250 °C i mitten av ugnen.
- Strö lite socker över kakan och lägg ett bakplåtspapper över den.
- Vänd på kakan.
- Dra försiktigt loss bakplåtspappret.

Medan kakan svalnar lite är det dags att göra kokoskolan:

- Häll den kondenserade mjölken i en tillräckligt stor kastrull.
- Koka försiktigt upp mjölken, tills det bubblar lite. Rör konstant, annars bränner den lätt fast i botten.
- Sjud ganska försiktigt och rör, hela tiden. Gärna med den slickepott av silikon, som tål värmen.
- När smeten har tjocknat något, tillsätt kokosflingor.
- Fortsätt att sjuda tills kolan har fått önskad konsistens och färg.

Här kommer vi till en smaksak. Jag lät kolan vara ganska ljus då jag siktade på ungefär samma konsistens och färg som just CoCo. Vid det här laget har kolan blivit ganska fast snarare än flytande, och går att forma. Prova konsistens och smak genom att lägga en liten boll av kola i ett glas med kallt vatten. När kolan har svalnat, kläm på den och smaka.

Det går säkert att låta kolan sjuda en stund till, så att den blir mer karamelliserad, men jag ville att kolan skulle vara lätt att fördela över kakan, som var väldigt mjuk och fluffig. Det gick bra, även om lagret av kola var snudd på för tjockt. En idé är att bara använda en burk kondenserad mjölk, eller möjligen 1,5 burkar.

En annan idé jag har är att dessutom smeta ut ett lager av smält choklad på kolan i det här skedet, låta den svalna något, och sen rulla ihop tårtan. Det får bli ett projekt i framtiden.

Nå, sen rullade jag ihop tårtan och lade den i kylskåpet. Den var väldigt mjuk och behövde stelna någon timme. Sen tog jag med mig tårtan till replokalen vilket var mycket uppskattat. Bevis finns här i form av SMS:

Per upptill, Fredrik nertill 

www.tårt.rull



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar